Almamelléki torpedók

Ország gyöngye aranya, legszebb megye Baranya -legalább is mondják a helybeliek-. Minket is elkápráztatott!

Az augusztus 20-i négynapos hétvége elcsábított minket egy kirándulásra, Baranya megye egy kis eldugott falvába, Almamellékre.

Nevezetesen a Zselic Horgászegyesület által gondozott Almamelléki horgásztavát látogattuk meg, annak reményében, hogy találkozunk a méltán híres nagy pontyaival és termetes „torpedó”-ival.

Tervükben az szerepelt, hogy a négy napot széltében-hosszában kihasználjuk,- de ez egyéb okok miatt nem valósult meg, no de ezt majd később.- Érkezés után a tó gondnoka és egyben horgászmestere Horváth József fogadott minket, aki elkísért a horgászhelyünkre, tudatta a horgászrendet és ellátott pár jó tanáccsal.

Az első napot úgy terveztük, hogy magvakkal és 20mm-es pellettel etetünk és csak nagyon minimális bojlival. A szokásokhoz híven, házi készítésű bojlit hoztunk, ezúttal 24 mm-es méretben, kétféle ízben, így az etetést is két helyre koncentráltuk.

Az egyesület engedélyezte a csónak használatát etetési célra, valamint, ha a helyzet úgy hozta -a halak védelmében-, megszákolásához, végfárasztásához. Viszont a behordás tiltott, ezért a bójákat is úgy kell elhelyeznünk, hogy azok megdobhatóak legyenek. Az első nap kapás nélkül telt. Sebaj volt időnk pihenni, ejtőzni, magunkban szívni a természetet a hétköznapokon rohanása után. 22 óra magasságában elvonultunk a sátorba kipihenni az utazást.
Sokáig nem pihenhettünk, mert éjfél tájékán megérkezett az első kapás. Az édes bojlinkat húzta el egy körülbelül 8-10 kg-os amur. Sajnos a stégünktől pár méterre a nád megszaggatta a monofil damilunkat és szinte már szákból de mérlegelés nélkül távozott az első kapitális halunk. Ezt követően 1 óra magasságában újabb kapásra szaladtunk ki a stégre, és egy 10 kg-os amurt szákoltunk meg.

Ezt érdekes módon a fűszeres bojlival sikerült horogra csalogatni. Az éjszaka itt nem ért véget, fél 3 magasságában újabb delikvens érkezett a fűszeres bojlinkra. A hal mozgásából sejthető volt, hogy ez már ponty lesz és nem is a kicsikből való. Nagy bánatunkra a barátunk a stég előtt (kb. 16-18 kg-os), utolsó erőtartalékait összeszedve a stég alá úszott és ismét zsinórszakadás lett a vége. A vasárnap délelőtt 1-2 kis pontyot leszámítva nyugodt volt, ezért elsétáltam szétnézni egy kicsit a tavon. Szerencsémre végignézhettem, ahogy a helyi horgászok megküzdenek egy tanuló ponttyal.

Egy kicsit beszédbe elegyedtünk és rengeteg érdekességet, tudtam meg a tóról. Valamint meg kell jegyeznem, hogy rendkívül rendesek és rendszeretők az itteni horgászok. A kora délutáni órákban sikerült partra terelni még egy termetesebb amurt, aminek súlya 8,5 kg volt.

A kora esti órákban meglátogatott minket az egyesület elnöke Sárdi József. A beszélgetésből kiderült, hogy az itten vezetőség és az egyesület tagjai tudatotasan és előrelátóan építik, gondozzák és óvják a tavat illetve a halállományt. Halbiológusokkal együttműködve tenyésztik önköltségen a hal állományt. A tó fele majdnemhogy érintetlen védterület az ősi nád zsombékoktól. Belegondolni is félelmetes mit rejthet ez a „dzsungel”, erre ékes bizonyíték volt az éjszakai pontyunk 25lbs fonott előke szakítása… Nem utolsó sorban nagyon jó ragadozó állománnyal rendelkezik a tó, rendszeres süllőfészek telepítés és ivadékbegyűjtés nevelés visszatelepítés folyik, itt a jövőre is gondolnak! A helyi horgászokkal folytatott beszélgetésekből kiderült harcsa állománya sem mindennapi a tónak, regélnek egy 2 méter fölötti példányról, melyet már több helybéli horgásznak sikerült megakasztania, többek közt elnök úrnak is, de az órás fárasztás alatt egyszer sem mutatta meg magát a bestia. Egy biztos az éjszakákban hallottunk mi is egy két óriási kaffantás, pukkanást. Aki kicsit is rabja a rablóhalazásnak nem hagyhatja ki ezt a tavat! Egy hetes bojlis jegy mindössze 15.000 Ft, ami bojlis berkekben mondhatni nagyon baráti árnak számít. Hosszas beszélgetés után, mivel a torokgyulladásom nem akart múlni, úgy döntöttünk, hogy eltesszük magunkat holnapra, hagytuk, hogy a kapásjelzőink éberen őrködjenek helyettünk. Sajnos a várva várt éjszakai kapások elmaradtak, keddre jelentős hidegfrontot jósoltak és a szüntelen fájdalmaimnak köszönhetően megszületett a reggeli döntésünk, ezt a harcot most feladjuk. Fájó szívvel kezdtünk neki a pakolásnak és hagytuk el a tavat. Nagyon vendégszerető emberekkel találkoztunk, remélem jövőre lesz alkalmunk visszatérni és bízom benne, hogy kicsit szerencsésebben időzítjük a találkozást, aki teheti látogassa meg ezt a nem mindennapi paradicsomot! Köszönjük Almamellék, Köszönjük Baranya!